dissabte, 26 de novembre del 2011

canvis conceptuals

Per tal que veigueu millor com ha canviat el meu pensament vers l'Avaluació Inicial, us adjunto un fragment del meu informe de síntesi d ela PAC1.3.

El canvi conceptual més gran que he experimentat amb l’elaboració d’aquesta PAC i l’estudi de les fonts d’informació corresponents fa referència a les relacions entre tecnologia, ciència i societat. Des d’un principi jo tenia clar que aquests tres conceptes i l’educació es relacionaven bidireccionalment (teixit sense costures) entre ells, arribant a crear un esquema com el següent durant l’elaboració del primer mapa conceptual.
            Però el que jo no sabia, o bé no n’era conscient, és la influència que la societat amb tot el què això comporta (lleis, política, economia, relacions entre països, valors, interessos, etc.) fa sobre els avenços científics i tecnològics. Fins ara només entenia les relacions i influències de la societat cap a la investigació tecnològica i científica de manera positiva en tant que la societat influïa els altres dos conceptes perquè aquests en formaven part i els avenços en aquests camps es produïen gràcies a la societat (a partir de tot el que la conforma: ciutadans, recursos, context, etc). Però a partir de la lectura dels documents i de la coneixença de les dues posicions del debat (tecnodeterministes i sociodeterministes) m’he adonat que aquesta meva idea no era del tot vàlida perquè estava incompleta.
Aquest meu model mental sobre la influència positiva de la societat vers la ciència i la tecnologia no em permetia incloure comentaris de companys o idees llegides sobre la influència negativa que la societat podia fer sobre els avenços científics i tecnològics. Per tant, al no poder incloure aquestes noves idees al meu model mental, em vaig adonar conscientment de la seva invalidesa i per tant de la necessària revisió a què s’havia de sotmetre. En conseqüència, el meu canvi conceptual m’ha permès crear un nou model mental on la societat influeix positivament (a partir dels ciutadans, dels recursos que hi destina, del context que els envolta, etc.) i negativament (interessos polítics i econòmics, restriccions, valors i ideologia, etc.) els avenços tecnològics i científics. Per aquest motiu, ara puntuaria diferent l’enunciat DT2 de la Avaluació Inicial “La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds”, en comptes d’un 8 hi posaria un 2, ja que la tecnologia es basa en la ciència, igual que la ciència es basa en la tecnologia, però ambdues estan formant part d’una societat que les condiciona positiva i negativament, per tant, segons quins àmbits tecnològics s’hagin desenvolupat en un país es podria determinar quines són les actituds, ideologies i els interessos de la seva societat. Creure que la tecnologia és neutre és caure en un mite tecnològic fals.  

Espero que us pugui ser útil!!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada